Eerste editie Erfgoeddag-week zit erop!

Voor het eerst in de geschiedenis van Erfgoeddag kreeg deze nog een staartje: Erfgoeddag werd een Erfgoeddag-week van 25 tot 29 april 2022, exclusief voor het onderwijs. In deze Erfgoeddag-week trokken tal van erfgoedmedewerkers met uiteenlopende expertises naar de klas, of genoten klassen van een exclusief VIP-aanbod op locatie. Zowel in het lager als middelbaar onderwijs konden leerlingen én leerkrachten op die manier kennismaken met de verschillende facetten van erfgoed en erfgoedzorg. Meer dan 1200 leerlingen uit zowel het lager als secundair onderwijs konden zo proeven van het erfgoedveld.

45 klassen in de Mijnstreek ontvingen een Erfgoedklasbak

Een ‘Erfgoedklasbak’ is een expert die vol passie vertelt over zijn of haar erfgoedpraktijk: Een traditie, een ambacht, een collectie, een spel, een herinnering… Tal van zulke Erfgoedklasbakken trekken met hun verhaal naar de scholen om de leerlingen en studenten te passioneren.

Eén van deze Erfgoedklasbakken is Helena Fransens, oud-lerares kantklossen volwassenenonderwijs: “Tijdens de Erfgoeddag-week word ik bijgestaan door een aantal andere fanatieke Limburgse kantklossers. Samen trekken we naar lokale basisscholen met kantkloswerk dat aangepast is op het niveau van leerlingen uit het vijfde of zesde leerjaar. We leren ze de beginselen van het kantklossen aan de hand van een werkje dat op het einde van de lestijd ook volledig af is. Veel kinderen kennen het kantklossen niet meer. Door met onze Erfgoedklasbakken naar de klas te trekken, kunnen we hen op een laagdrempelige manier laten kennismaken met dit bijzondere erfgoed, en zo een jonge generatie enthousiasmeren!”

19 klassen genoten van een VIP-aanbod op locatie

Maar als school kon je ook een VIP-initiatief boeken ‘in situ’, waar je met de klas naartoe gaat. Zo kon je bijvoorbeeld graven in het geheugen van Genk in de bibliotheek van Genk.

We organiseren tijdens de Erfgoeddag-week een activiteit voor de derde graad van het middelbaar onderwijs.” vertelt An Peeters, assistent-dienstleider Bibliotheek-Genk. “Leerlingen (en leerkrachten) maken twee lesuren lang kennis met ons depot en de heemkring. Door met de beeldbank aan de slag te gaan, werken we ook aan de digitale vaardigheid, een belangrijke doelstelling in zowel het onderwijs als voor onze bibliotheek.

Veerle Bousson, Dienst Cultuur stad Genk, vult aan “Het is de bedoeling dat leerlingen zelf een stukje geschiedenis meenemen naar de activiteit. Het kan bijvoorbeeld gaan om een oude foto of postkaart. Zo gaan de leerlingen met hun (groot)ouders in gesprek over het verleden en kunnen we samen dit materiaal inbrengen in de beeldbank. De leerlingen bouwen zo met ons aan het geheugen van Genk.

Ontdek het beeldverslag van de Erfgoeddag-week hieronder:

Lees ook deze blogberichten

erfgoeddag2022

Aanbod voor het onderwijs

Erfgoeddag-week in de Mijnstreek! Voor het eerst in de geschiedenis van Erfgoeddag trekken lokale erfgoedverenigingen en erfgoeddeskundigen actief naar alle scholen in Vlaanderen en Brussel! Zij

Lees meer »